Mengenali daun bidara..

 
Hehehe... saper kenal cam ner rupa daun bidara.. angkat tagan!! Hmm.. buat lawak lah plak ekk... :-)
Well.. tak usah nak tanya generasi muda sekarang camner rupa daun tu.. aku yg nak masuk title generasi matang.. (cehwahh.. nak jugak buat ayat berlapis tuhh!) ni punnn... tak kona camno ghoman daun tuhh!!
 
First respon yg aku bagitau ialah.. daun bidara tuh ialah daun dari pokok buah mata kucing.. Ehh..bukan ke selain nama buah mata kucing.. ianya dikenali sebagai buah bidara..?? Aku pun naik confuse.
 
Sehinggalah.. aku dan family aku dikehendaki mencari daun bidara untuk tujuan perubatan... Hahh.. tercengang-cengang sekejap. Tapi.. doktor perubatan Islam yang merawat kami sekeluarga tu memberi sedikit gambaran tentang daun bidara nii..
 
Mai sini.. kita belajar skit tentang apakah itu daun bidara dan mengapa daunnya itu yang selama ini tidak dihiraukan oleh manusia tetapi menjadi elemen penting dalam perubatan Islam.. Moga-moga ilmu yang aku tahu ni.. sedikit sebanyak dapat dikongsikan bersama dgn kengkawan semua...
 
Dalam perubatan Islam, daun bidara ni selalu digunakan sebagai bahan dalam perubatan sihir. Biasanya... kalau kita terkena buatan orang seperti sihir, daun bidara nie lah yang akan digunakan. Di antara bahan-bahan yang digunakan dalam rawatan Islam ialah daun bidara yang ditumbuk halus kemudian dicampurkan dengan air doa lalu diminumkan sebahagian, dan sebahagian lagi untuk mandi. Kalau kat kampung-kampung, orang tua2 mesti bagitau.. daun bidara tu digunakan untuk memandikan mayat..!
 
Okey... mesti korang tertanya-tanyakan.. pe kena-mengena aku sibuk2 nak carik daun bidara ni?? Jawapan yg logik mestilah aku kena menjalani rawatan sebagini disebabkan sihir ye tak??  Hmm... rasanya, bukan masa yg sesuai utk aku menceritakan apa yg berlaku. In shaa Allah... jika aku dan family sudah sembuh, akan ku ceritakan pengalaman kami sekeluarga menjalani rawatan perubatan Islam ini, Tapi yang pastinya... huhuhu... memang MISTIK!!
 
Okey.. rawatan sebegini bukan syirik tau..! Di bawah nie.. aku share kan dalil dari al-Quran sendiri tentang rahsia daun bidara nie..
 
Ibnu Kathir menyebutkan di dalam tafsirnya bahawa Al-Qurthubi menceritakan dari Wahab bahawa dia mengatakan,
“Ambillah 7 helai daun bidara lalu tumbuk di antara 2 batu kemudian dicampurkan dengan air dan dibacakan Ayat Kursi kemudian diminumkan kepada orang yang terkena sihir sebanyak 3 kali tegukan lalu dimandikan dengan air sisanya maka ia akan menghilangkan sihirnya. Terutama bagi suami yang terhalang menggauli isterinya.”
Ibnu Kathir mengatakan bahawa yang paling bermanfaat dalam menghilangkan pengaruh sihir adalah dengan menggunakan apa yang diturunkan Allah s.w.t. kepada RasulNya untuk menghilangkan hal itu iaitu membaca al-muawwidzatian (al-Falaq dan an-Nas) dan Ayat Kursi kerana ayat-ayat itu dapat mengusir syaitan.

Haa... so.. perkara yang dilakukan ni bukanlah amalan syirik.. pernah dilakukan pada zaman Rasul-Rasul dulu. Malah ramai pengamal perubatan Islam di Malaysia nie menggunakan kaedah yang sama. Contohnya, pengamal perubatan Islam di Darul Shifa' dan juga di tempat aku sekeluarga menjalani terapi perubatan iaitu di Pusat Rawatan Aura Metafizik, Tmn Megan Sri Rampai, K.Lumpur di mana pengasasnya ialah Dr.Jamaludin.

Dengar khabarnya..Dari sejarah yang tertulis buah Bidara ini merupakan buah yang pertama kali dimakan Nabi Adam Alaihi salam. Dalam Al-Quran buah bidara dinamakan Shidr. Entahlah.. wallahu'alam.. itu cerita yang aku dengar lah. Untuk mengesahkannya, aku bukanlah orangnya.. maybe boleh rujuk kat ustaz2 ker bila ada kelapangan.

Kat mana nak dapatkan daun bidara ni?.. huh.. kalau citer bab kat mana nak cari, dah macam cite "amazing race" dahh... hahaha.. Actually, daun/pokok bidara tuhh selalu terdapat kat tepi-tepi jalan, dalam hutan, kat kampung-kampung and bagi rakyat jelata yang tinggal di bandar-bandar.. jganlah risau.. daun/pokok bidara ni memang ada kat masjid-masjid. Hah.. percaya tak? Ye laa.. mana lagi akses yg paling mudah dan cepat utk warga bandar utk memandikan mayat.. Mestilah ditanam kat masjid-masjid jer.. Senang.. petik jer..!

Nak kenal pokok bidara ni senang jer.. Ranting dia berduri macam pokok ros. Buah dia pun ada, kecik2 je.. Daun dia pun kecik2..Bila tengok sendiri.. ek eleh... rupanya kita memang pernah nengok kat semak-samun kat tepi jalan tuhh... Jom.. kita check-it out gambar2 pokok/daun bidara ni..






Okey laa.. diharap perkongsian aku ni sedikit sebanyak dpt kita manafaatkan bersama.. Actually korang pun boleh buat research sendiri dgn Mr.Google tuhh.. Apa yang aku paparkan ni adalah berdasarkan pengalaman aku. Kalau tak kerana aku menjalani rawatan ini.. sampai bila-bila.. aku tak kenal daun/buah bidara ni... hehhehe...

Macam yang aku katakan tadi.. In Shaa Allah.. jika ada ruang.. aku akan kongsikan detik-detik ketika aku sekeluarga menjalani rawatan perubatan islamik ini..  Mungkin ceritanya ada sedikit persamaan dengan orang2 yg pernah melaluinya tapi.. ini adalah perkongsian ikhlas ku sendiri. Moga2 kita dapat mempelajari sesuatu yg luar biasa yg kita sendiri tak dapat nak jangkakan selama ini.. So... Tunggguuuu...!!

5 comments:

Aida Adia said...

RALAT:
Mohon MAAF..aku ingin perbetulkan statement tulisan aku di atas:
Actually, BUKAN dalil dari Al-Quran tapi.. ianya dari riwayat yg diceritakan oleh pakar perubatan Islam zaman dahulu iaitu Ibnu Kathir.
Harap maklum & mohon MAAF sekali lagi.

Aida Adia said...

Sila lihat comments untuk pemberitahuan : "ralat".

Anonymous said...

Dear Rohaidah Haron

In our Places in the south of Bali we have plenty of natural Bidara ( Ziziphus Mauritiana)

If required, we can send them to your places for non commercial use

Please contact us

Many thanks and regards

visit us at terapiherbaldaunbidara.wordpress.com/

shakir said...

ASSALAMUALAIKUM, mohon iklan ya admin.
Utk dptkn daun bidara segar, boleh hubungi/sms saya SHAKIR 0133704926. jazakallah.

Alfialfuddin said...

Surat AS-SABA ayat 16, yang ertinya sebagai berikut: ”Kami ganti kedua kebun mereka dengan dua kebun yang ditumbuhi (pohon-pohon) yang berbuah pahit, pohon Atsl dan sedikit dari pohon sidr.”(Q.S. As-Saba,16). Surat Al-Waqi’ah ayat 28, yang ertinya sebagai berikut: “Berada di antara pohon bidara yang tidak berduri.” (Q.S. Al-Waqi’ah,28). “Dari Aisyah ra bahwa Asma binti Syakal ra bertanya kepada Rasulullah SAW tentang mandi haid, maka beliau bersabda: Salah seorang diantara kalian (wanita) mengambil air dengan sidrahnya (daun pohon bidara) kemudian dia besuci dan membaguskan bersucinya……” (H.R Muslim)