Kalau bukan jodohnya...

Hehehe.. nape ekk.. tetiba nak nulis pasal jodoh-jodoh ni?? Hmm... ye laa kann.. skrg kan musim cuti sekolah.. so ramai laa time2 nie.. pasangan2 bertemu jodoh kann... Alhamdulillah... perkara yang baik dan mulia.. eloklah disegerakan.. Bila dah sampai masanya dan memang pasti.. itu jodoh kita.. janganlah ditangguh-tangguh lagi. Kepada pasangan yang sedang menuju ke alam bahagia perkahwinan.. TAHNIAH diiucapkan, moga kekal bahagia hingga ke akhir hayat.. Ingat.. sentiasa redha dalam apa jua dugaan yang mendatang.. In Shaa Allah.. hidup kita sentiasa diberkati olehNYA..
 
Bagi yang sedang dan maybe masih kecewa tidak dapat berkahwin dengan pilihan hati seperti yang diangankan.. jangan bersedih...  Setiap yang berlaku.. ada hikmahnya..Mungkin dia bukan jodoh yang terbaik untuk kita. Mungkin juga Allah ingin gantikan dengan jodoh yang lebih baik daripada sebelum ini. Memang pahit untuk menerima kenyataan kann.. Ya laa..  Mungkin sudah bertahun-tahun menyulam kasih dan rasa bersama-sama..bercinta bagai nak rak.. berangan-angan setinggi langit.. tup..tup.. kahwin dengan orang lain! huhuhu... memang haruuu...
 
Suka atau tidak... itulah HAKIKAT yang harus kita terima.. buka hati.. tenangkan jiwa.. In Shaa Allah.. kita akan dapat menerima kebenaran dan hikmahnya.
 
Aku bercakap berdasarkan pengalaman. Tak perlu lah dicanangkan kepada dunia siapakah dia.. Tapi aku rasa perlu dicanangkan kepada yang sudi menerima tentang bagaimana mendidik jiwa di kala dikecewakan..
 
Yaa.. siapa boleh lupakan kenangan cinta dulu.. Ianya bukan perkataan2 yang boleh didelete begitu sahaja. Ianya tetap terpahat di hati dan kenangannya akan abadi sehingga mati... Cehwaahhh... !!! Itu kata-kata sewaktu aku belum menemui cinta hatiku yang sebenarnya.. :p
 
Tapi.. bila dah berjumpa... hehehe... perkara pertama adalah.. BERSYUKUR... kerana baruku tahu hikmahnya.. kekecewaan yang lalu digantikan dengan kebahagiaan.. Barulah nampak jelas.. mengapa jodohku bukan dengan yang dulu.. Mengapa Allah jodohkan aku dengan yang ini..
 
So.. uols.. bagi yang sedang 'terkiciwa' tuhh... jangan sesedih sesangat... Ini bukan pengakhirannya.. Allah sentiasa "ADA PERANCANGANNYA" tersendiri terhadap takdir kita.. Hanya kita perlu redha atas apa yang terjadi...
 
Di sini.. aku ingin mengingatkan diriku juga serta kepada para suami2.. dan isteri2... jika ada kenangan cinta lalu.. kuburkan sahaja kenangan itu.. jangan sesekali simpan gambar kekasih lama a.k.a sesiapa yang pernah bertakhta di hati anda....hahaha... Jangan cuba bermain emosi...
 
Sebabnya... bukan semua pasangan kita yang boleh menerima kisah silam kita walaupun kenyataannya.. masing-masing sudah bertemu dengan jodoh masing-masing dan hidup bahagia. Walaupun niat kita hanyalah sekadar kawan dan hanya menghubungi bila perlu (contohnya..kematian rakan2, perkahwinan anak dsb.)
 
Bagi pasangan pula.. (termasuk aku!) janganlah sempitkan pemikiran sehingga membawa kepada suatu sikap yang meluatkan iaitu "cemburu buta"..! Selagi hubungan itu tidak berpanjangan dan kita ikhlas menerima pasangan kita seadanya.. In Shaa Allah.. hati kita tetap tenang dan tiada rasa "sakit" di hati kerana memikirkan perkara yang bukan-bukan..
 
Firman Allah s.w.t bermaksud:

“Dan Tuhanmu menciptakan apa saja sesuai dengan kehendak dan pilihanNya. Tidak ada pada diri mereka (hak) untuk memilih.”
 

Sungguh, janji-Nya adalah benar dan Allah tidak akan sesekali memungkiri janji. DIA pasti tidak akan mensia-siakan hamba yang sentiasa menyakini dan berpegang teguh kepadaNya. Yakin dan percayalah, andai dirimu soleh, pastinya sang solehah yang akan menjadi bidadari hidupmu. Begitu jugalah sebaliknya. Hayati dan yakinilah janjiNya yang seringkali kita tadabbur dalam surah An-Nur ayat 26.

No comments: