Bersedia menghadapi sebarang kemungkinan...

 

4,000 HSBC staff face the axe

by DARREN BEHAR, Daily Mail
HSBC branch
Cuts: HSBC to transfer jobs HSBC is to axe 4,000 jobs in Britain and switch them to Asia, it announced yesterday. The self-styled "world's local bank" will transfer the jobs to India, Malaysia and China over the next two and a half years. Around 1,400 of the jobs will be lost in HSBC call centres. Most of the remaining cuts will be in administration.
The decision is part of a trend sweeping British industry, with firms in the finance, airline and phone directory sectors shifting administrative and call centre jobs to low-wage nations.

Read more: http://www.dailymail.co.uk/news/article-200069/4-000-HSBC-staff-face-axe.html#ixzz2BYJgofeY
Follow us: @MailOnline on Twitter | DailyMail on Facebook
 
Huhuhu... sangat sangat menggerunkan bila baca article nie...! Apasal plak ehh?? Ye laa.. dah aku adalah staff HSBC Malaysia Berhad yang telah berkhidmat selama 18 tahun di HQ Leboh Ampang nun...
Hmmm... saper yg tak cemas beb ... bila tiba-tiba kita dapat surat dari management yang kita adalah antara staff yang "terpilih" dalam scheme downsizing nihh.. Lebih-lebih lagi kalau kita sendiri belum ada apa2 contingency plan ie. plan B, plan C dan seterusnya..
Sekarang nie.. kat ofice, sejak diumumkan department aku antara department yg akan terlibat dalam restructure management nie.. semua dah cemas semacam. Ya laa... ibarat menunggu keputusan SPM kuar laa... Pass ker..Fail..?? Semua dah gabra dahh..
Kalau difikirkan logik, mungkin aku antara staff yg berpotensi akan dikeluarkan. Hmmm.. entahlah.. Buat masa sekarang.. aku dah tak tahu nak katagorikan perasaan aku nihh.. Cemas, takut, risau, ehhh... macam-macam laahh! Sekarang nie.. management saje carik point and observe semua staff. Boleh laa aku katakan.. sekarang nie.. bergantung pada nasib dan rezeki masing2..
Pada waktu nie.. management dah tak pandang apa yg kita pernah buat untuk bank. Fokus mereka sekarang.. sape yg sepatutnya menjadi "perhatian" mereka untuk mencapai matlamat management. Huhh.. kejam betul..!!
Teringat aku kisah colleagueku, Christine Lim yg baru-baru ini sudah pun bersara awal. Memang sedih kes dia ni... Dahlah dia ni pesakit breast kanser.. Mintak VRS, management tak approve. So.. dia mintak early retirement (setelah berkhidmat selama 27 tahun). Hantar tender resignation awal Oct. Dapat reply dari management on 30 Oct dgn isikandungan surat; "... your resignation will be effectived on 31 Oct!.." Gila tak??? Dah lah dpt surat pukul 6 ptg. So.. the next day will be her last day...?? Tak kejam ke tu beb?? After 27 years services, and end up like this? huhh.... menangis kawan kita tuhhh... "WTF!!" (sorry.. this is the word that she used special to HSBC!)
Moral of the story.. we learn something..."staff who is highly usage medication treatment is a liabilities to the bank!" Boleh gitu???
For you C..be strong... I know you can handle this. May you happy outsite there and all the best in your future undertaking..! 
Hmmm... si Christine tu..dah tentu ada plan tersendiri sebelum dia decide nak resign. Aku ni??? Dah bersedia ke kalau nama aku "naik" lepas ni??
Okeyy... terlanjur bercerita keresahan dan kebimbangan aku nihh... meh aku share what are my contingencies plan....
Kalau aku resign.. aku boleh buat  :-
1)  Menulis novel - masih diteruskan. Sekarang dah masuk novel yg ke-4. Dua buah dah publish, satu tengah editing, satu lagi dalam process. Ini plan berterusan. Hasilnya punn... sangatlaa.. lambat... sedangkan aku perlukan cash... okey... go to the next plan;
2) Unit trus consultant - dah dapat lesen. Memang tengah buat part-time pun. Sekarang ni pun, bulan2 boleh dapat RM500. Itu baru part time. Kalau full-time, rajin buat sales.. should be okay lah tuhh.. Sekurang2nya boleh lepas bayar duit rumah & pinjaman KOBANK.  Bidang Unit trust pun semakin maju & berjaya sekarang nihh... 
Hmmm... at the same time... go to the next plan;
3) Apply laa mana2 local bank kat Malaysia nihh.. Maybe umur nak masuk 40 tahun agak susah skit kot nak masuk market tapi.... belum cuba belum tahu.. Takkan semua local bank kat Malaysia nihh nak reject orang yg ada pengalaman banking & finance selama 20 thn and amik budak grad yg zero experience?? Mustahil...   Okey... kalau tak dapat gak... go to the next plan;
4) Apply mana2 legal firm. Ada legal firm boleh offer temporary staff utk handle administration work. Siap boleh buat dari rumah. Yg penting ada komputer dan email. Satu fail/kes, dia bagi RM50. Hah... tu boleh buat side income. Setakat eperience dlm banking area and ada knowledge dlm documentation dan credit admin.. takkan diorang reject lak kannn...
okeyy.. itu income tambahan, nak tambah duit lagi... go to the next plan...;
5) Jual goreng pisang, burger, bakso & kuih-muih kat depan rumah atau kilang-kilang atau sekolah-sekolah;
6) Buat ceramah/bengkel penulisan di sekolah-sekolah;
7) Teruskan buat business MLM utk brand ELKEN yang sekarang nie hanya jadik business partner lelap jer.. Setakat nie masih berpangakta "Saphire Manager"..
8) Jaga anak orang...
Ehhh.... banyak jgak plan aku ekkkk? Hmmm... pendek kata.. tak lah "mati" kalau tetiba nama aku naik nanti. ALhamdulillah... benar kata kengkawan aku yg dah lama keluar dari "comfort zone" bekerja kat bank nie.. "Rezeki ALLAH tu sentiasa ada... kau janganlah takut atau risau.. ALLAH takkan menduga kita di luar dari kemampuan kita sendiri.. ALLAH tu sayangkan hambaNYA.. Cuma kita sebagai hambaNYA yg tak pandai nak menghargai kasih sayang DIA..."
Terdiam aku sekejap dgn kata2 kawan aku tuhh... Hmmm... ya ALLAH... ampunkan aku ya ALLAH...
Aku redha ya ALLAH... Jika sudah sampai masanya.. dan hanya setakat ini sahaja rezeki aku di HSBC ini.. aku redha ya ALLAH... Mungkin ada hikmahnya yg KAU beri yg aku tidak sedari.. Moga KAU gantikan "kehilangan" ini dengan rezeki yg lebih baik dan berkat dari sebelum ini ya ALLAH.. AMINNN...

No comments: