Salam MAAL HIJRAH 1434...

Tirai Hijrah 1433 sudah pun berlabuh... Baru pulang dari surau kerana sambutan Maal Hijrah 1434...  Macam-macam perasaan bertapak di hati atas sambutan maal hijrah kali ini... Entah mengapa kali ini pengakhiran Hijrah 1433 begitu sayu sekali..
 
Mungkin masih lagi terkejut dengan pemergian sahabat baikku NORITA binti ZAINUN pada 10 November 2012 yang lalu akibat kemalangan jalan raya. Pemergian yang tidak disangka-sangka dan mengejut begini sememaangnya sukar untuk dipercayai dan lama untuk menerima hakikat pemergiannya. Sama seperti pemergian ayahandaku yg tercinta, HARON IBRAHIM.. Memang terasa kehilangannya dan amat sukar untuk menerima hakikat pemergiannya...
 
NORITA atau lebih mesra dengan panggilan NEETA.. Siapa yang tak kenal dia..Maksud aku.. kami rakan-rakan SDASA memang menyenangi sikap periang, ramah dan baik hatinya itu. Mudah mesra dengan sesiapa sahaja. Mungkin kami lebih close attach together sebab kami berdua sememangnya banyak berkongsi rahsia sejak dari zaman persekolahan dahulu. Kerana Neeta laa... aku dipertemukan buat pertama kali dengan... hmm... maybe my first love, M...! Dia banyak memainkan peranan dalam hubungan cinta remajaku dengan M.. Yang menariknya, ketika dating pertama kali dengan M.. Neeta dating sekali dengan couplenya; S yang juga teman baik M.. Hehehe... indahnya saat cinta remaja dahulu..
 
Tapi... cinta pertama tak semestinya berakhir dengan perkahwinan.. Neeta telah bertemu jodoh seawal usia baru memasuki 18 tahun walaupun ketika itu aku rasa perasaan sayangnya pada S masih ada. Tapi.. aku kagum dengan sikapnya yang menurut sahaja pilihan ibubapanya. Aku pasti.. Neeta percaya pilihan ibubapanya adalah lebih tepat dan berkat. Aku tidak pernah berjumpa dengan manusia yang sentiasa happy dan berserah pada ketentuanNYA.. Buktinya, di hari pernikahan Neeta yang aku hadiri.. dia seperti biasa dan sentiasa happy..! Dan... ianya terbukti.. sehingga akhir hayatnya, Neeta benar-benar bahagia hidup bersama suami tercintanya dan 3 orang anak lelakinya...
 
Mungkin aku tak boleh jadi seperti Neeta.. percintaanku dengan M tidak berakhir dengan perkahwinan.. Malah.. aku susah mahu menerima hakikatnya.. sehingga aku bertemu dengan suamiku sekarang ini...
Benar kata orang... bila seseorang telah pergi dari hidup kita.. semua yg indah dan baik akan muncul dalam ingatan kita. Tidak ada satupun perkara yg buruk ditunjukkan. Itulah dugaan orang yg tinggal agar kita akan sentiasa mengenanginya dan merinduinya...
 
Masih terngiang2 gelak tawanya..  Kami sentiasa berhubungan dari dulu hingga kini... Neeta merupakan seorang sahabat yang sentiasa memberi sokongan padu padaku.. Malah.. dialah sahabat pertama yang "booking" kedua-dua novelku. Tidak cukup dia membeli dari kedai buku di Kajang. Dia pesan lagi dariku dan minta aku poskan ke alamat rumahnya beserta tandanganku sekali. Katanya, dia ingin menghadiahkan novel karyaku itu kpd anak buahnya. Pesannya lagi.. aku perlu menulis kata2 semangat utk anak buahnya itu.
 
Ya Allah... mungkin ini sudah tertulis ketentuannya.. Seminggu sebelum pemergiannya, Neeta sentiasa mengupdate segala aktivitinya di dlm FB semasa percutiannya ke utara. Sampaikan nak makan KFC di Kangar pun ditulisnya. Dan kami rakan2 FB.. melayan juga tulisannya tanpa menyedari keterujaannya bercuti itu adalah yg terakhir... Update terakhir yg di pst di FB bertarikh 9NOV12 :
Mkan tengah hari di kfc kangar...plan nak pi padang besar...tapi malas nak bawa si kecik...susah nak sopping....
Terdetik di hatiku pd 10NOV12 tiada lagi update dari Neeta tapi aku tidak pula mengesyaki apa2. Mungkin dia happy sangat jumpa family husband di sana. Sampailah aku menerima message FB dari Jamila pada 12NOV12 yg bertanyakan samada aku dengar cerita pasal Neeta atau tak. Bila Jamila mengatakan Neeta telah meninggal dunia... aku terkejut yg amat sangat!! Jamila menyuruh aku telefon Aida Ramly untuk kepastian. Setelah mendengar penerangan dari Aida Ramly, dalam keadaan menggigil aku terus update kat dlm FB. Respon dari kawan2.. semuanya TERKEJUT..
Dan..bermula dari itu.. phone aku tak henti2 berdering.. ramai kengkwn bertanyakan ttg Neeta walaupun aku bukanlah org pertama yg tahu ttgnya. Mgkin... Allah nak gerakkan hati aku utk lakukan sesuatu utk Neeta. Maka... aku usahakan juga mencari contact number keluarga Neeta. Akhirnya berjaya dpt contact no kakak Neeta, Kak Nurmaliza. Tak banyak yg kami bualkan sebab dia masih sedih dan sebak.
Dan inilah yg aku post kan kat FB utk tatapan kengkawan yg lain..
berita dr kakak arwah; Nurmaliza Zainun:
Family
Neeta Zainun telah mnglami kemlangan di utara dlm pukul 10 pagi pd hari SABTU (10 NOV 2012)(maaf,x pasti di kws mana).Malangnya Neeta Zainun tidak dpt diselmatkn. Manakala fmly lain selamat. Arwah telah dikebumikan di Yan kedah, malam itu juga.

Hajat suami isteri hadir kenduri tidak kesampaian

Oleh Zuliaty Zulkiffli
am@hmetro.com.my
E-mel Artikel Cetak Artikel Tanda Artikel Besarkan Saiz Teks Kecilkan Saiz Teks Komen Artikel
JITRA: Hasrat suami isteri pulang menghadiri majlis kenduri di kampung mereka di Yan tidak kesampaian apabila seorang daripada mereka terbunuh selepas BMW yang mereka naiki merempuh sebuah lori membawa muatan kayu getah, di Kampung Titi Kerbau, Kodiang, di sini, semalam.
Dalam kejadian kira-kira 11 pagi, mangsa, Norita Zainun, 39, dipercayai meninggal dunia di tempat kejadian akibat parah di badan dan kepala manakala suaminya, Adnan Md Isa, 52, yang memandu kereta itu mengalami cedera ringan.





Artikel ini disiarkan pada : 2012/11/11
 
Hmmm... sesungguhnya Neeta tetap dalam ingatan....! AL-FATIHAH untk arwah.. Moga arwah ditempatkan di kalangan orang2 yg beriman dan sejahtera di sana....


Allahyarhamah Norita Zainun dalam ingatan..

Sempena tahun Hijrah 1434 ini.. kedatanganmu tetap ku sambut dgn hati yang terbuka.. Semoga di permulaan harimu ini.. aku berharap.. akan terus menjadi hamba Allah yang istiqamah dalam memperbaiki diri menjadi yang lebih baik dari sebelum ini..sementara ruang dan kesempatan masih ada..

Moga rezekiku di dalam bidang penulisan menjadi semakin bersinar.. dan Allah meluaskan lagi ruang rezeki yang ada untukku serta keluargaku... Aminnn....

 

No comments: