Cinta Monyet dulu vs sekarang...

 
CINTA MONYET..??? Agak-agak sesuai tak istilah tu digunakan sekarang? Hehe.. rasa-rasanya.. bebudak sekarang confirm akan soal balik apasal guna monyet sebagai perbandingan. apasal tak guna binatang lain? Nape.. monyet jer yang pandai bercinta? Macamana dengan ayam, itik dan lain-lain binatang? Dan beribu-ribu persoalan yang akan ditanya. Budak-budak generasi sekarang, mana boleh duduk diam.. tak pun.. mana boleh terima bulat-bulat apa yang kita bagitau. Pasti akan ada Q&A session.. selagi tak puas hati kat dorang ni.. selagi tu dorang akan tanya. I'm sure.. parents kat luar sana.. pasti akan bersedia mental dan maybe fizikal dalam melayani kerenah anak-anak zaman sekarang. :-p
 
Hehe... dah keluar topik lak.. nie nak citer pasal cinta monyet sebenarnya...
 
Apa yang korang tau pasal cinta monyet? Hmm... apa yang aku faham, setiap remaja pasti akan melalui fasa ini.. Kalau tak sepenuhnya.. pasti ada sedikit "rasa" itu.. Well.. samada ianya berkekalan hingga membawa ke jinjang pelamin (mak cakap itu namanya cinta sejati..!) ataupun hanya sementara.. terpulang pada jodoh dan ketentuan... Tapi yang pastinya.. setiap yang merasai mahupun melaluinya pasti akan merasa BAHAGIA...!! Aduhh... indahnya dirasakan waktu itu kann..?
 
Kalau zaman aku dulu.. (chehh..macam dah tua sangat sekarang!).. bila minat kat seseorang tu.. hehhe.. cuma simpan dalam hati jer.. Dah tu.. perasan sendiri-sendiri.. Punyalah rasa bangga dan bahagia bila orang yang diminati tu selalu tersenyum bila terserempak ngan kita..!  Tapi.. bila orang yang kita minat tu rupanya minat kat orang lain.. mulalah hati rasa sedih..:-(  ... tiba-tiba rasa frust menonggeng... kahkahkah... teruk betul..! Nak berterus-terang.. huh.. time tu.. ada ke pompuan yang jenis berani mati gi bagitau straight to the point kat lelaki yang dia suka?? Kalau ada pun.. maybe..golongan minority laa kott..!
 
Cuba.. korang bandingkan bebudak remaja zaman sekarang? Hmm... tak per laa.. ambik contoh anak bujang aku yang baru berusia 13 tahun tuhh...  Kat sekolah rendah dulu.. jangan kata kawan-kawan dia, cikgu-cikgu dan termasuk guru besar dia sekali tahu siapa "girlfrriend" dia.! Amboii.. aku sendiri naik pelik.. Fenomena ni dah macam biasa jer bagi dorang.. And of coz laa.. aku tak berdiam diri hanya mendengar saje citer-citer dari kengkawan dia.. Terpaksalah aku jadik penyiasat ala-ala james bond.. gi check segala sms dan surat-surat cinta dia..! Surprisingly.. yang terlebih advance ialah si awek tu.. Nota: bukan sorang awek saje yee.. ada dua tiga orang awek yang berbeza at the same time! Hah.. ko ada??
 
Aku sampai dah naik pitam campur meremang bulu roma bila baca segala sms dan surat-surat cinta dia.. "sayang" "rindu" "cinta" "my love" "darling" "kanda" "dinda"... Itu baru gelaran saje.. belum baca lagi ayat-ayat cinta dorang... Masyaallah...!! Kekadang, aku lupa yang dorang ni baru umur 13 tahun.. Ingatkan dah umur 30 tahun! :-p  
 
Yang si bujang aku nihh.. of coz laa... bahasa dia memang straight to the point.. Yang aku nak citer nie.. si awek-awek tuu.. puunyaalaa advance.. Rasanya.. bahasa cinta aku dalam novel pun tak seromantik tuhh korang tau tak?? kahkahkah....
 
Well... memang banyakkk bezanya cinta remaja dulu dan sekarang... So.. parents yang kat luar sana.. bila anak-anak dah masuk fasa remaja.. pleaseee... jadilah teman dan kawan kepada mereka.. Insyaallah... dorang akan rasa selesa berkongsi apa sahaja dengan kita.. Alaaa... kita pun bukannya tak pernah melalui zaman remaja kan.. Dan jangan lupa.. as a parents.. kita perlu juga memastikan agar mereka tidak tersasar jauh.. didik dan guide mereka sepenuhnya..
 
Cara didikan sekarang tidak sama dengan cara didikan yang kita terima dari parents kita dulu. Yaa.. maybe ada segelintir parents dulu yang open minded tapi macam yang aku cakap.. ianya tak ramai..
 
Anyway... jika dibandingkan "cinta monyet" zaman sekarang dan dahulu... aku masih lagi prefer dahulu.. Zaman sekarang terlalu berterus-terang.. Bagi aku ianya tak nampak thrill dan keindahannya. Tak kisah lah kalau orang yang kita minat tu hanya kita sorang saje yang tau sampai kita mati.. huhu..yang penting.. perasaan "indah" itu..! Isshhh... hanya orang yang pernah mengalaminya saje yang tau perasaan itu.. hehehe...  :-D
 
P/s : Tanpa disangka-sangka, orang yg aku minat dalam diam masa kat sekolah dulu bagi aku birthday card. Sayangnya.. itulah kali pertama dan terakhir aku "berhubung" dgn dia sebab selepas tu.. dia berpindah ke sekolah lain.. Ironinya.. aku masih simpan birthday card dia sampai sekarang.. Hehe... :-)

No comments: