Belum tiba masanya....


ALHAMDULILLAH.... majlis doa selamat untuk incik hubby, mak mertua & birasnya (mak mertua adik ipar) dan juga adik ipar lelakiku yg bakal mengerjakan UMRAH pada 11 FEBRUARY 2013 nihh telah selesai dengan jayanya....

Walaupun majlis nya hanya kecil-kecilan, jemputan pun hanya terdiri kalangan geng-geng surau.. dan majlis pun buat kat Surau Kg Jawa, Labu.. tapi majlisnya meriah dan berkat sekali. . Dari siang, kami ipar duai menyinsing lengan memasak lauk yg simple2 jer...Janji..semua hadirin merasa hidangannya. Apa yg penting doa dari kalangan jemaah surau agar incik hubby dan rombongannya selamat pergi dan selamat kembali. Moga umrah yg dikerjakan itu.. bisa mendapat berkat dan restu dari yg Esa...

Nape ekk... incih hubby pegi umrah tak bawak messrs nya?? huwaaahhh.... memang sedih bila ramai yg bertanyakan hal ini..? Padahal... inilah satu-satunya impian kami bersama untuk menunaikan umrah pada FEBRUARY tahun 2012 yg lalu.. Dah cantik punya plan dah... Budget pun memang dah ready...

Tapi.... Ketentuan ALLAH.. tiada siapa yg dapat mengatasinya... Perancangan teratur dan teliti bagaimanapun sekali.. kalau ALLAH kata bukan masanya lagi... siapa kita nak menentangnya kan?? Begitu jugak lah yang terjadi denganku.

Plan nak pegi dengan incik Hubby tahun 2012 bulan February tuhh...! Alih2.. tak lak kami sangka yg kami dikurniakan rezeki yg lebih besar dari plan ini iaitu kedatangan NUR MUHAMMAD HARIZ.! Siapa sangka kan... dah 10 tahun tak dengar suara tangis baby kat rumah ni.. dan aku pun tidak menyangkakan akan mengandung lagi di kala umur begini (ditambah dengan pengalaman keguguran beberapa kali)... akhirnya ALLAH mengurniakan anugerah ini..! Ehhh... sape tak nak kan??!!

Bila fikir2 balik... memang ada HIKMAH di sebalik kejadian ini.. Memang ALLAH kata.. untuk setahun dua nie.. tumpukan lah perhatian pada si kecil ini.. Esok2.. bila dia dah besar sikit.. then.. bolehlah work-out another plan untuk ke Mekah. Kalau aku pergi jugak... dah sah2.. hati aku teringat2 kat dia.. sedangkan dalam waktu yg sama.. aku pergi menunaikan umrah. Bukankah kurang afdhal dan aku pun hilang fokus..!
Kalau fikir terkilan... memang pernah terdetik gak rasa itu..! AMPUNKAN AKU YA ALLAH...!! 

Hehehe... dek teruja nak mengerjakan umrah.. aku sampai termimpi2... Mimpi nihh.. memang aku takkan lupakan sehingga akhir hayatku.. Dalam mimpi tuhh.. aku dan romongan umrahku dah bersiap2 nak menaiki kapal terbang untuk ke Mekah. Masih aku ingat.. aku memakai jubah dan ketika itu.. aku begitu sibuk sekali menguruskan kumpulan aku yang akan sama2 pergi umrah.. (poyo jer kann...!)

Ketika announcement dibuat yang penerbangan kami telah bersedia untuk berlepas.. maka aku dan kumpulan akupun bersiap2, bangun dan beriringan menuju ke penerbangan yang telah dijadualkan. Ketika kakiku melangkah sahaja untuk memasuki kapal terbang,, tiba2.. aku terdengar bunyi bising di pintu kapal terbang. Bila aku mendongak.. aku terus tersedar dan rupa2nya bunyi bising itu adalah bunyi hujan lebat di luar...! HUwaaahhhhh.... tensionnyaaaa...!! Kot ye pun nak tersedar dari mimpi.. tunggulah diri aku sampai kat Mekah dulu!! Tak pun... kasi chance laa kaki aku melangkah masuk ke dalam kapal terbang tuhh... Hadooiiiii.... tak suka! tak suka! tak suka!..huhuhu... :(

kihkihkih... tu laa pasal.. excited sangat nak pegi Mekah... Memang ALLAH tak izinkan lagi aku ke sana... Belum tiba masanya lagi... sampai dalam mimpi pun.. hajat aku tak kesampaian... hahahaha... padan muka!!! 
Tentang incih hubby plak.. memang dia dah cakap.. dah ada baby.. kita postpone jer laa plan nak pegi umrah setahun dua lagi.. Tapi...bila iparnya mintak incik hubby ku menemankan ibunya serta emak mertua ku ke Mekah dan semuanya ditaja oleh iparnya tuhh... haiiii... takkan nak tolak rezeki pulak kan?? Incik hubby ku diminta menjadi peneman dan mahram untuk emak serta biras emaknya. Dah hajat orang... dan mungkin.. inilah rezeki buat incik hubby ku... akhirnya..dia pun terima. 

Hmmm... moral of the story di sini... bila ALLAH nak bagi rezeki kat kita... apa2 saje laa... apa2 bentuk sekalipun.. terima denga REDHA... Sesungguhnya perancangan ALLAH itu lebih hebat dari apa yg kita jangkakan.. Dan... setiap apa yg ALLAH nak bagi,, pasti ada sebab dan HIKMAH di sebaliknya.. Cuma.. antara cepat dengan lambatnya sahaja.. Tapi... yakinlah... JANJI ALLAH ITU PASTI!! 

Bagi diriku... niat itu tidak pernah seincipun terpadam dalam hatiku. Aku tahu ALLAH tahu apa yg berada dalam hatiku.. Dn aku pasti.. ALLAH ada perancanganNYA tersendiri untuk aku. Aku juga pasti... SUATU HARI NANTI.. aku pasti menjejakkan kakiku di bumi MEKAH yang kuidam2 kan selama ini... In Sha Allah...

Hajat yg tak pernah padam.. Moga ALLAH tunaikan hajat ini suatu hari nanti..

No comments: