My Goal Book 2013...


Pernah tak korang dengar tentang  Goal Book atau Vision Board??

Hehehe..aku baru tau pasal benda ni.. Itu pun masa gi training kat Public Mutual Bangsar di mana mereka-mereka yang Berjaya begitu baik hati berkongsi tentang tips2 kejayaan mereka. Antaranya ialah dengan menyenaraikan impian atau target yang perlu kita capai utk tahun mendatang dalam bentuk visual.

Untuk merealisasikan impian ataupun target yang ingin kita capai itu, kita perlu melihat senarai yang disimpan (visualisedkannya) berulang-ulang kali setiap hari!
This isn't just so that your conscious mind sees it, but also your subconscious mind sees it. You need to convince yourself, on all levels, that your dream goal will become a reality!!

Bak kata salah sorang dari mereka yang Berjaya di training tu… “tak kisahlah.. orang gelakkan kita tentang apa yang kita buat atau impikan.. janji apa yang kita senaraikan dlm Goal Book kita tu.. akan kita capai berdasarkan kemampuan diri kita. Jika kita letakkan impian kita  di luar kemampuan diri kita beerti kita mencabar diri kita untuk terus berusaha walaubagaimana susah sekalipun. Itu adalah bagus sebenarnya.!”

Dan aku memang tabik spring laa kat sesiapa yang dapat achieve SEMUA impian/goal yang disenaraikan tuhh… Fuuhhh… itu memang memerlukan focus dan daya semangat yang kental dan tahan diuji..  Cayalaaa..!!!

Alaa… rasanya korang mesti tahu pasal S.M.A.R.T. concept…! Haa… nak create and setting benda ni pun memang kena follow this concept gak.. iaitu, Specific, Measurable, Attainable, Relevant and Time Bound..

Actually, selain buku atau album, goal setting yang kita nak visualized ni pun boleh gak dibuat dlm bentuk board. Janji ada something that you can look at to remind you of your goal, and why you are working toward it.Dan yg penting..to keep track of our thoughts and  ideas, and also to track our progress, we have to look through it once a day, in the morning soon after solatSubuh atau bangun dari tidur..  J

So… dek semangat masih membara, aku pun create laa satu buku for my own.. Dan..untuk memeriahkan lagi suasana.. aku ajak anak2 aku joint sekali. Its very exciting and interesting activities. In fact, anak sulungaku yg akan menduduki exam SPM tahun 2013 pun agak teruja jugak buat benda nihh..Begitu juga anak ketigaaku yang bakal mengambil peperiksaan UPKK tahun 2013. Memang fun & enjoy..!

Semoga apa yang aku senaraikan dalam GOAL BOOK 2013 bisa tercapai.. In shaa’ Allah..!! Aku mohon padaMU ya ALLAH.. KAU permudahkan segalanya...

My Goal Book 2013
Visi Akhirat

Target si Kak Long..
Si Adik pun turut joint..Ada visinya yg tersendiri
Anak-anak yang excited nak menolong..

No comments: